Et lite anfall igjen…

DSCN6652 by LILLEGULL2010
DSCN6652, a photo by LILLEGULL2010 on Flickr.

Igår ettermiddag hadde Lillegull anfall igjen, i barnehagen, like før jeg kom for å hente henne. Det er den første krampen som hun har hatt i barnehagen, og det er to måneder siden sist hun hadde en slik krampe. Og da var det 1 år siden sist…

Det var en typisk krampe for Emily, som startet med et skrik. Varighet bare 20 sek. Det er så hjerteskjærende disse krampeskrikene hennes…Vi ble fortalt på sykehuset da hun var lita, at det ikke var «vanlig gråt», men at det var luften som presset seg opp gjennom lungene som «lager» dette forferdelige ubeskrivelige hylet…men det hjelper lite med en slik forklaring når man hører et slik skrik. Om man aldri har sett en krampe før, så er man ikke i tvil om at det er en krampe for å si det sånn…

Men det ble med den ene krampen. Bortsett fra litt trøtt i etterkant, og at hun sovnet fort på fanget hjemme, la vi ikke merke til noe «annerledes» med Emily. Det er helt «greit» at krampene dukker opp i ny og ne, så lenge det ikke blir for mange, for kraftige, for langvarige. Så lenge de ikke «setter henne tilbake» og/eller gjør henne veldig slapp. Det er jo det som er skrekken…at vi skal «miste» vårt Lillegull slik hun er nå. Så våken og så fin. Den kontakten vi har. Så godt som HUN har det ikke minst…

MPEI går bølgedaler, så vi må desverre forvente dette. Likevel så blir man jo litt nedtrykt…og litt bekymret. Man begynner automatisk å følge litt «mere med igjen». Ikke det at vi ikke gjør det til vanlig men…man har jo lært seg til å slappe av litt på en måte etterhvert. Ikke to øyne på 24/7 selv om det ikke er langt ifra.

Men nå har det vært anfall to omganger uten at det har blitt noe mere. Uten at hun har forandret sin adferd i etterkant. Så får vi bare håpe at det blir med det, at hun får kramper i ny og ne. Men at det ikke er noe som nå begynner sakte, men sikkert for så å bygge seg opp…

Uansett, vi er opptmister 🙂 Og vi forsøker å ta en dag av gangen og ikke bekymre oss for morgendagen. Og dagen idag har vært fin! Jeg har bekymret meg overraskende lite mens jeg var på jobb, har ikke tenkt så mye om det kom en krampe eller to…På jobben kobler jeg helt ut, og jeg vet at jeg får tlf. om det skulle være noe. Hun er så absolutt de beste hender 🙂

Men klart i underbevistheten er det alltids noe… Det var jo det første jeg spurte om da jeg kom til barnehagen. Og det første jeg tenkte på når jeg våknet kl. 6 imorges. Hadde hun hatt noe mere anfall? Fort ned til nattevakten for bare å få bekreftet at natten hadde vært rolig 🙂 Kun et lite kort kvepp som hun gjerne har ved innsovning.

Når hun har vært i anfallsperioder før har det blitt så dramatisk etterhvert, det er litt det som «henger igjen i oss»…Men som sagt godt å se at det ikke trenger «å skje noe mere» –

Emily, Victoria, Rebecca, pappa og mamma har vært hos bestemor i bursdag. Veldig kos 🙂 Så her ser dere Lillegull kose seg i stolen nede hos sine besteforeldre 🙂 Fikk smake på litt krem fra «verdens beste» kaka-nam nam og koste tante`s fang. Victoria lekte og var veldig fornøyd for også å få et par is av bestefar. Ellers så er storegull «ukas barn» i barnehagen denne uka, stor stas! Og baby`n hennes Daniel har vært med hele uka 🙂 Imorgen skal Lillegull ha svømming igjen med barnehagen, der vet jeg hun kommer til å kose seg slik hun alltid gjør i vannet 🙂 🙂 🙂

2 thoughts on “Et lite anfall igjen…

  1. Fineste Lillegull ❤ Ikke godt å høre at hun har hatt krampe igjen…men det er jo sånn syndromet er. Og jeg håper at det bare er kramper som kommer i ny og ned, som du sier, og at Lillegull ikke blir satt noe tilbake!

    Artig for Victoria! Og det hørtes ut som ei koselig feiring 🙂

    Liker

Legg igjen en kommentar

