Litt sår hals

DSCN7071 by LILLEGULL2010
DSCN7071, a photo by LILLEGULL2010 on Flickr.

Stakkar lillegull har fått litt sår hals, og har vært litt plaget av det siste par dager, men får fortsatt frem smilet når vi tuller litt og slik som her da vi : «piper» med favorittdyret «sneglen» 🙂

Vurderte å reise inn til barneavdelingen imorges for hun virket så veldig plaget. Siste to døgn har hun også nektet å drikke av flaske mesteparten av tiden. Brekker seg så fort flasketuten nærmer seg. Tross det har hun bare kastet opp bare en gang. Men hun gråter sort når hun hoster. Og det er så synd når hun mister både matlyst og evnen til å spise…Nå har hun ikke fått mat i knappen på over et år, og «skrekken» er at det evt. må startes igjen.

Snakket med vakthavende lege på barneavdelingen, og selv om vi egentlig har blitt fortalt at vi har «åpen retur» så ble vi denne gang henvist til legevakten. Forstår jo det også, for dette har jo ikke noe med epilepsien å gjøre. Og hun er jo ikke akkurat veldig syk heller. Og de må «sile ut» som de sa. Tenkte bare det ville vært greit å sjekke om det evt. var en halsbetennelse, slik at hun kunne fått behandlig da evt. for det. Men hun har kviknet til utover dagen idag 🙂 Så vi droppet å reise opp til legevakta. Hun har drukket flere flasker infatrini dag 🙂 🙂 🙂 har ikke akkurat jublet over flaska, men har tatt tak etter noen forsøk, litt mindre brekninger og har virket litt mindre plaget idag enn igår hvertfall 🙂 Fortsatt feberfri, men litt stigende temp. har hun hatt.

Så lillegull har bare kost seg hjemme siden det ble pinsehelgfri 🙂 Det planlagte tivoli besøket fredag ettermiddag, ble for Victoria og pappa alene. Men som lille storesøster hadde kost seg!! 🙂 Stor stas på tivoli 🙂 Emily og jeg tar det igjen senere 🙂 Idag har vi gjort litt «ærender på tur» – Victoria har kost seg tror jeg med både mamma og pappa hjemme, litt med de store jentene når de har vært hjemme 🙂 badet i bassenget (det minste som finnes ville jeg tro i Norge…hello kitty basseng) tidlig på morgenen, trampoline med pappa, litt rydding i hagen med mamma. Og Emily har rullet fra rygg til mage hele tiden mens hun slappet av på matta hennes i stua. Hørte plutselig et «dunk» og jammen meg hadde hun tatt en dobbel «salto» der hun lå langt utenfor matta si….tøff har hun jammen blitt!!!

Men selv om smilet ikke har vært langt unna idag, så har det også vært mye fanget som gjelder. Vanskelig å finne roen, så en god armkrok (og iblant smokken) har vært det beste for lillegull 🙂 Og lille storesøster Victoria var så god når hun gikk bort til lillesøster`s seng og sang «kjære Gud jeg har det godt» – da Emily gråt og alle andre var opptatt…Og jommen meg så roet hun seg litt 🙂

Det er jammen ikke alltid lett, når en av oss må være 100% på lillegull hele tiden fra tidlig morgen til sene kvelden. Og netter når vi ikke har nattevakt. Og når det er andre ting man må gjøre. Da snakker jeg ikke om «ikke nødvendige gjøremål/ting som kan vente» men ting som det å lage mat, spise selv, rydde, vaske klær…

Husker en morgen jeg var en smule småfrustrert da vi ankom barnehagen og sa at «tenk om jeg bare hadde hatt all tiden til deg Emily»-så sa noen til meg: «det er jeg glad for, for det hadde ikke vært bra for Emily»

Klokt sagt. Og sant. Fikk meg igjen til å tenke og bli minnet på at jeg ikke kan tenke sånn om Emily. At ingen barn har «godt av» full oppmerksomhet hele tiden. Og at det gjelder også de «uvanlige barna». Igjen har jeg tenkt så annerledes…Tenkt så annerledes fordi Emily er annerledes. Så de gangene Emily må vente litt, at hun gråter litt før vi stormer til, at hun også må «stå litt i kø» -selv om hun er et annerledes barn. Prøver å ikke ha dårlig samvittighet for det. Men lettere sagt enn gjort. Det er jo ikke slik at hun må vente så lenge, men en bitte liten stund når det er spesielt når noe står på, slik som å lage middag, sette på en klesvask til, skylle bort fort noen «bubbeklær» så de ikke blir ødelagt, listen av daglige gjøremål er lang – kombinert med tid til søstrene – så et lite puslespill iblant men akkurat det er jo ikke uvanlig i småbarnsfamilier…

Ikveld har Nikita og jeg kost oss med Grand Prix, tragisk med så få poeng til Norge…men gøy at nabolandet ser ut til å vinne 🙂 Lillegull sovnet først i 22 tiden, slik hun har gjort i det siste, så hun var med å så litt første timen 🙂 Minnene går fort tilbake til Grand Prix to år siden, da satt Emily og jeg alene på tv-stua på nyfødt, hun hadde vært krampefri lenge, men den kvelden «himlet» hun mye med øynene. Jeg så en endring i adferd, og følte at «noe var på gang». Noe som bygde seg opp…Samme natt krampet hun mye, og dryppet måtte økes og vi følte oss ikke komfortable til å reise i konfirmasjon til vår nevø den søndagen…

Vi er sååå takknemlige for at anfall og kramper ikke har vært en del av Emily`s hverdag på lenge. Å få ha en så god Emily hos oss er ubeskrivelig godt!!! Så halsvondt og litt tett i nesa skal gå fint, det går over og før vi vet det så er hun igang med å spise alt på skje også igjen tenker jeg 🙂 🙂 🙂

One thought on “Litt sår hals

Legg igjen en kommentar

