Veldig mange gode netter

IMG_1960 by LILLEGULL2010
IMG_1960, a photo by LILLEGULL2010 on Flickr.

Tenk at Lillegull har sovet supergodt dagene etter hjemkomsten fra Tyrkia også. Hver eneste natt har hun sovet godt igjennom, frem til både 7.30 og 8. Sovet så godt i sin nye seng på vårt soverom, godt å slippe å sove på sofa`n nede de nettene vi ikke har nattevakt. Ikke like heldig med at hun da lett vekker Victoria når hun våkner og skriker, men det har jo ikke vært noe problem nå 🙂 Inntil imorges, da var det mer en normal natt for Lillegull. Våknet først 03.30, deretter 04.30 og sovnet ikke igjen. Vi ventet nok litt for lenge med å gå ned, man vil jo først prøve å roe henne i senga vår-det er det mest praktiske…Og mest ønskelig når man er ikke er helt våken. Emily og jeg var vel nede bare 10 minutter før Victoria kom tassende ned, så det var ekstra tidlig morgen for oss fire idag 😦 Men i natt har vi første nattevakt på to uker igjen, det skal bli godt 🙂 Samt spennende å se hvordan de kommende netter blir. Blir det som før, eller kan det bli flere gode netter? Kanskje det bare var litt «ettervirkninger»-gode sådann-etter Tyrkia turen…Men Lillegull og jeg vet råd, vi har tatt oss noen siestaèr selv etter Tyrkia. En liten lur på mammas mage gjør underverker. Har ikke alltid vært så lett for henne å sovne denne uka, men roet seg lettere med mamma eller pappa i nærheten. Og godt for oss med en liten hvil, utrolig nok har vi vært veldig trøtte denne uka tross gode netter….Ble nok litt flere timer nattesøvn der, samt en liten siesta nesten daglig 🙂

Forventet regn idag, men vi hadde uansett bestemt oss for å gå en tur med de små. Victoria elsker å trille tur ned til brygga, se på båtene og ikke minst Bastøyferga. Den ene ferga er nemlig hennes påstår hun! Spennende å stå på kaia og se ferge komme inn, biler kjører ut, «uten bil passasjerer» som går opp i tårnet, og nye biler som kjører ombord. Stor stas. Like stor stas var det å trille videre til Lystlunden, Hortens storstue 🙂 Mate endene med brød. Noe hun og pappa har gjort masse. Det er bare to fattigslige husker i parken, men likevel er det også stas for Victoria. Jeg forsøkte å huske med Lillegull, men det ble for vondt for mors hofter gitt…Litt liten huske for å si det sånn!

Så ble det jo ikke regn idag da, så nesten på trass spiste vi grillmiddagen ute på terassen idag. Trampoline med Victoria, og jammen fikk hun seg et lite bad i sitt mini basseng også 🙂 Det var ganske varmt når solen var fremme. Ellers så har hun og pappa gått på sneglejakt et par kvelder, stor stas. Ikke fullt så stor stas for mor da de snakket så mye om sneglene under lørdagskosen igår kveld…De hastet avgårde før Emily og jeg var ferdig, og vips så spydde Lillegull all gryteretten opp igjen…For å gjøre en lang historie kort så måtte det spyling til utendørs av rullestolen og dagens andre dusj for Emily. Første gang hun ble dusjet var det bubbing OVERALT. (Men hun LER når hun blir dusjet, så det er jo bare gøy egentlig da) Så den kalde gryteretten som det var igjen en stor porsjon av på min tallerken, fristet ikke akkurat da jeg var ferdig med alt-og også innimellom fått oppdatering av Victoria over hvor mange snegler de hadde plukket…

Ja ja,det var nå lørdag, så litt potetskruer og sjokolade fikk jeg nå gladelig ned. DET har jeg alltid lyst på uansett omstendigheter! Så ja, man kan si man er tilbake til hverdagslivets små og store gleder med diverse utfordringer…

De små og jeg hadde en veldig koselig lørdagsformiddag da, bakte horn med ost og skinke 🙂 Victoria elsker å hjelpe til å bake. Og jeg har drømt om lenge å få laget litt slikt og fryst ned. Er så kjekt å ha litt lettvint «to go» mat i fryseren, for ungdommen i huset og for oss 🙂 En sjokoladerullekake med smørkrem fikk vi også bakt, den er så rask å lage og farlig søt-men utrolig god for sjokolade-elskere!

Fredagen ble ekstra kos med kjempekoselig besøk av vennepar som har barn på samme alder som våres 🙂 Kos med grilling og samvær. Altfor sjelden vi har fått det til, men satser på at vi får det til mer nå etterhvert. Godt for de små å bli bedre kjent 🙂 Victoria kjenner ikke så mange på sin egen alder utenom barnehagen. Superlangdagen på torsdag fikk vi også med oss, Mimmi kom og gikk sammen med meg og de to små. Var et par ganger jeg tenkte «nei nå triller vi hjem»-men så endret det seg etter et koselig cafè besøk. Solen skinte, og Mimmi og jeg sa at det føltes i et øyeblikk å nesten være tilbake i Tyrkia…Fikk rose av Finn Schjøll, fikk med noe av hans blomstershow, shoppet litt til de små og tom. et par raske superbillige sommerplagg til meg selv 🙂

Imorgen er det tilbake til «nesten virkelighet» igjen da jeg vender tilbake til jobb-for to uker før jeg har 1,5 uke ferie igjen. Slik får vi sommerkabalen med barnehage/familieliv til å gå opp 🙂 Mannen har to uker ferie til, skal kose seg med Victoria 🙂 Emily er så heldig skal på dagavlastning til Karine hver dag mens jeg er på jobben 🙂

Det som absolutt var det beste med å reise bort en uke med familien, er TID TIL HVERANDRE 🙂 Var vel hjemme bare fem minutter, før en klesvask som hastet måtte settes på…Liker veldig godt alle huslige ting, hadde jeg levd for 50 år siden hadde jeg helt sikkert vært 100% hjemmeværende. Men alt med klesvask, planlegging, vask, mat etc. etc. som hører med til et hjem, tar den tiden man aller helst bare vil kose seg med ungene. Men så hadde det vel ikke vært så lurt i det lengre løp helle da. Barna har godt av litt tid «for seg selv» i små stunder. Da blir det også ekstra stas når man er sammen. Og vi er jo her – isammen- og det er det viktigste av alt 🙂

En god uke til alle Emily`s følgere!

Legg igjen en kommentar

