Dårlig hukommelse

Hukommelsen min har hatt bedre dager…Den har jo ikke akkurat vært på topp de siste par årene, og var vel ikke helt optimal tiden før Emily heller. Den har blitt verre ved hvert barn, og for hvert år som har gått 🙂 Husker jeg nevnte  det for en lege en gang, og han spurte meg om det var andre som bemerket det eller om det var jeg som merket det selv.

Og siden jeg sa at:  «jo klart jeg merket det selv»  så var det ingen grunn til bekymring mente han. Jeg var klar over det selv, og da var det ikke så ille sa han. «Du har nok for mange tanker i hodet på en gang». «Du lever et for aktivt liv». Nå er jeg ikke så sikker lenger, nå er jeg ikke så sikker på om dette ikke er så ille…

Jeg kan nok ikke lenger skryte så mye av at «vi kvinner kan gjøre flere ting på en gang»…Jo, til en viss grad, men ikke helt 100%  lenger. Greit så kan jeg gjøre flere ting samtidig men…Jeg gjør ting uten å tenke over dem, uten å registrere dem ordentlig. Derfor husker jeg ikke…En ting er jo å glemme, men å ikke huske hva man har gjort når man blir det fortalt eller finner det ut…

Tok jeg levaxin-pilla mi ista? (dette lave stoffskifte er noe herk..har ikke akkurat fulgt legenes formaninger om å ta denne pilla hver dag, og har vel strengt tatt nesten ingen bivirkninger så det har ikke vært øverst på lista)

Tok jeg deoderant på meg? Parfyme? Kan hende jeg ikke husker tannpussen heller men det kjenner jeg…

Når det gjelder medisinering til Lillegull må jeg ha fullt fokus, men det har også hendt jeg må tenke litt ekstra her og…ikke bra!

«Dagens»: Da Mimmi kom for å hente Victoria på jobben min, fant jeg ut at vi hadde glemt toalettveska hjemme. Så da gikk vi på Rema og kjøpte ny tannbørste og tannkrem. Og hva er det Victoria sier da hun pakker ut av kofferten hos Mimmi? «Mamma da, vi trengte ikke kjøpe ny tannbørste og tannkrem, det ligger jo her!» Mimmi humret litt når hun forteller meg dette på telefonen, for Victoria var litt  så oppgitt da hun sa det. Ikke første gang hun heller opplever at mamma er glemsom…Min umiddelbare tanke var da at det var pappa som hadde lagt oppi toalettmappa, men da jeg kommer hjem og får bekreftet at neida det hadde ikke han gjort, vel, det at jeg rett og slett ikke husker at jeg har gjort det – vel en smule skremmende…

«Månedens»: Et par dager før vi reiser til Tyrkia styrer rundt og leter etter laderen til videokameraet, i flere minutter før jeg spør mannen til råds…»Nei men det fant du jo i går kveld!» DET var scary, altså, kvelden før hadde jeg lett og lett, og jublet da jeg fant det på et sted hvor jeg hadde alle slike «duppe-dingser» (har jo egentlig  system he he) For deretter å glemme denne gleden neste morgen….Hmmm!

En annen ting jeg er god på å glemme er: Sa jeg det til jentene? Fortalte jeg det? Sa jeg det til Lorns? Spurte jeg han? Og hva sa han igjen….Det er virkelig ikke bra! Man er så sliten iblant, at det rett og slett er slitsomt å prate enkelte kvelder. Man tenker mye, og tanker også som «det må jeg få sagt», men som oftest så skyver man det bort for man har rett og slett ikke overskudd…Jeg ante knapt hva psykisk sliten var før de siste to årene, trodde vel jeg visste det men det gjorde jeg såvisst ikke!

Mang en gang har jeg gått til bilen i barnehagen etter levering, eller kommet på jobb, oppdaget smokken til Lillegull i lommen. Glemt å ta den ut av lomma mi….Jeg kan skrive i boka: «Emily kan drikke biola» idag, eller «Emily kan få stikkpille» sånn og sånn, for så å glemme å sende med biola og/eller stikkpille. Utrolig….Som regel en ting hver dag jeg glemmer å ta med. Forsett for høsten er å bli bedre på nettopp det…Har spøkt til min far at han husker godt kontra meg, iforhold hans alder kontra min. Ikke fylt 40 en gang, og så være sååå svimete a gitt…

Nå sitter jeg og funderer på hvor er alle de andre hverdagslige eksemplene mine? «Bevisene» på at jeg har blitt glemskt? Så etter noen minutters fundering her, så kommer jeg på at jeg husker jo ikke detaljer så mange dager tilbake! Det blir for mye forlangt!  Gjerne de to siste dagene. Det klarer jeg, det  går greit. Og jeg må virkelig tenke hvordan f.eks. mandagen denne uke var om noen spør meg om det…Det blir rett og slett for lenge siden! Husker jo som regel, men mang en gang må jeg tenke meg om og tilbake både en og to og tre ganger!

På jobb er jeg god på husk, der er det fullt fokus og bra system har jeg laget meg. Alt annet må stenges ute (så godt det lar seg gjøre vel og merke) Og lappesystem. Her hjemme har jeg også skrevet mer og mere lapper/lister. På den må måten husker jeg hva som skal ordnes gjøres. Liker system. Organisering. Og blir jo da frustrert når jeg ikke har system lenger…

Å miste ting, nøkler og slikt. En frustrasjon for flere her hjemme tipper jeg… Det er da ikke sååå vanskelig å legge bil og husnøkler i nøkkelskapet rett innenfor inngangsdøren i gangen? Det er da ikke så vanskelig å legge de der, på samme sted hver gang…?! Men joda, det er det! Jeg kan bli forstyrret, jeg kan legge de sammen med alt jeg bærer inn, skal jo ut å låse igjen når bilen er tømt…Unnskyldningene mine er mange! Har vært heldig et par ganger at nøkler har falt oppi sko, men har også erfart at de aldri dukker opp…KJIPT 😦 Litt kjipt når ekstra nøkkel sett til firmabil oppdages et år etter at den er levert inn… Kunne skrevet mye om dette, kreves nok et eget blogginnlegg en vakker dag!

Men jeg glemmer ikke Emily. Glemmer ikke alle jentene mine. Dere er der, her, sammen med meg. Tross i min svimete håpløse hverdag…Dere fire er de viktigste, så får vi bare le litt av min hukommelsessvikt.  Det hjelper jo ikke å bli deppa over det.  Og godt humør og en god latter forlenger jo livet 🙂 Så satser jeg på at jeg etterhvert vil klare å være mere tilstede, mer her og nå, at jeg legger mere merke til hva jeg faktisk gjør, at jeg roer ned noen hakk tilbake.

Det skal jeg prøve å huske at jeg skal!

Legg igjen en kommentar

