Beste lille storesøster

IMG_2104 by LILLEGULL2010
IMG_2104, a photo by LILLEGULL2010 on Flickr.

Victoria må være verdens beste lille storesøster! Helt objektivt…MEN hun lyser opp vår – og ikke minst Emily`s hverdag.

– Idag fortalte Victoria stolt da vi kom hjem, at hun hadde vært med Emily på bie-samling imorges (sangstund som er fast hver morgen inne på Emily`s avdeling)

– Hun vil stadig «passe på» sin lillesøster (om jeg sier jeg skal bare hente noe fort oppe eller nede-«jeg kan passe på Emily jeg mamma»…)

– Hun løper og henter pose når vi skifter bubbe-bleie på Emily (helt uoppfordret)

– Hun løper og henter smokken når Emily gråter (ofte før jeg rekker det)

– Hun lurer på om Emily liker musikken vi har på

– Hun prater med Emily i bilen, på samme måte som om lillesøster kunne snakke tilbake

– Hun vil ha med seg Emily i lek, om det er tegning, dukker eller «fellessamling» på gulvet i stua…

– Hun vil hente pysj når det er kveldsstell

– Hun hylgråt når avlaster hentet Emily for 4 døgns sommerferie

– Hun gråt og ble utrøstelig lei seg et øyeblikk da hun trodde Emily ikke skulle være med til Tyrkia

– kan plutselig si til Emily: gode snille lillesøster, gode snille søte lillegull 

Sist uke ville også Victoria ofte være hos lillegull på morgenen i barnehagen. Og ikke sjelden er hun i nærheten av lillesøster når jeg henter. Vet at de bevist oppholder seg litt der hvor ikke Victoria ser lilleøster, for så fort hun får øye på Emily så løper hun bort. Hun er med andre ord veldig opptatt av Emily.

Når vi skulle på hytta og Bø Sommarland i sommer, måtte vi forklare «grunner» til at Emily heller skulle være hos avlaster. Da hadde vi «trappene å skylde på». Da var det greit at Emily ikke ble med…

Vi må jo også være litt forsiktig såklart her hjemme, så hun ikke føler at hun må passe på. At hun ikke føler at hun hjelpe til. Nå er hun så lita, og hun synes det er gøy. Gøy å hjelpe til. Stolt storesøster. Og det er jo i begrenset mengde her. Det er den måten hun bl.a. viser sin omsorg på. Og i en familie så bør ja alle bidra til en viss grad. Og hjelpe til, på forskjellige måter. Bare at hun ikke alltid når hun blir eldre føler at «Emily alltid må kommer først», og at hun er like viktig som Emily.

Og jeg som var så lei meg i tiden etter diagnosen, lei meg for at de ikke kom til å leke sammen som småsøstre kan. Tiden har gått, og jeg blir litt mindre lei meg for hver dag som går. For hver dag som jeg ser hvor fint de leker sammen, hvor fint Victoria bryr seg og hvor omsorgsfull hun er med sin lillesøster som er annerledes. Og Emily som stråler opp når Victoria kommer mot henne. Hun lyser opp i hele ansiktet og smiler ofte da. Klart dem har glede av hverandre! Bare på en liten annen måte enn det vi hadde tenkt da vi ventet Emily…

Kommer da også på en annen historie fra ei annen mamma med multifunksjonshemmet datter. Det var friske storesøsters 1. skoledag. Lillesøster var med. I rullestol. Storesøster trillet frem lillesøster stolt og sa: «Dette er lillesøster`n min, er hun ikke fin?» HERLIG 🙂

Lillegull har hatt en fin helg, tross mye uro og endel «sutring» lørdag. Da var det bare småjentene og jeg hjemme, koste oss og slappet av med en rolig liten tur til Holmestrand. Sjekket ut litt salg hos Petter & Pia i Holmestrand. Og et par do-besøk med Victoria. Det kan jo ta sin tid…Vi hadde også kjempekoselig besøk av ei ny nattevakt, da vi trengte å utvide staben litt her.

Det var en skikkelig bubbe-sjau igår søndag, det hjalp nok en del. Hun er som storesøster, venter helst til vi er hjemme. Kjekt iblant det da 🙂 På vei hjem fra Holt, etter koselig og «alt for lenge siden sist» besøk hos Mimmi og Ofar.

Lillegull har sovet bare 5 min. på dagtid, også idag, men sov til gjengjeld veldig godt i natt.

Lørdags natt var hun mere våken enn hun sov, med litt feber og veldig snufsete. Hjalp ikke med stikkpillen hun fikk når tempen viste 37,9. Hun blir så sinna og utrøstelig stakkar når hun så gjerne vil sove, men ikke får det til…

Men noe mer feber har hun ikke hatt, og er i ganske så fin form her hun leker på matta mens jeg skriver litt. Med lille storesøster rundt seg, med dukker og tepper…Et lettere kaos i stua vår, men to små lykkelige småjenter isammen som er veldig glade i hverandre 🙂 🙂 🙂

8 thoughts on “Beste lille storesøster

    • ja ikke sant…hadde jeg bare ikke hatt støv på hjernen så…vel jeg hadde-nå kan jeg bare ikke ha det….det blir å rydde – og så vaske når det virkelig ikke kan vente lenger…men det kjenner du sikkert til selv også med to små 🙂 🙂

      Lik

  1. Tror ikke du skal være bekymret for søsknene når du er så bevisst som du er. Men du vil allikevel få høre «stakkars søsken». Nyt at de er så flinke. De vinner så utrolig mye på det i forhold til venner og andre senere i livet. Har selv en på 16 som er funksjonshemmet og en frisk bror på 14. 14-åringen har alltid vært populær og hatt mange venner fordi han er snill med alle. Fortsett å se det positive i tilverelsen. Det er jo masse positivt, men man glemmer ofte det i all elendiget. Jeg tror jeg er en bedre mamma og mer bevisst mamma fordi jeg har et sykt barn. Og det nyter begge mine gutter godt av.

    Lik

    • Å takk til deg Trine, ja det er så sant så sant det du skriver. De vinner jo så mye på det, de får et annet syn på livet når de har et sykt søsken. Takk for koselig og tankefull kommentar! Må innom bloggen din neste kveld jeg har litt blogg tid 🙂 Du har jo 16 års erfaring å leve med et annerledes barn, på godt og vondt ❤

      Lik

Legg igjen en kommentar

