Godt sovehjerte iblant <3

SAM_0262 by LILLEGULL2010
SAM_0262, a photo by LILLEGULL2010 on Flickr.

Dette er en litt trøtt og sliten lillegull like før kl. 8 og avreise barnehage imorges. Hun har hatt litt dårlige netter igjen, vært mye våken fra grytidlig morgen.

På matta etter «siste morgenstell» var unnagjort, så rullet hun fort over på siden og sovnet. I ti minutter. En liten powernap, slik Emily bare kan. Det positive er at da slapp vi å vekke henne, hun våknet akkurat i det alt var klappet og klart for avreise barnehage og jobb. Selv om hun sov riktig så tungt der ved siden av pianoet sitt…Hun har virkelig et godt sovehjerte iblant ❤

Tidligere i sommer sovnet hun mye på matta. Både hjemme og i barnehagen. Her hjemme er det en stund siden sist, det som alt annet går litt i bølgedaler. Men for en periode tidligere hvertfall, så virket det som om det litt «harde» underlaget var godt for henne. Det er jo en god «fysio-matte» så hard er vel ikke det rette ordet, men den er jo ikke akkurat så myk som senga hennes.

Emily hadde et lite og veldig kortvarig anfall i barnehagenidag, skrik og litt oppkast. Hun tok snart etter en liten 5 min. powernap, for så å ta en skikkelig over to timers lur litt senere. Men blid og opplagt i ettermiddag 🙂

Nå var det 2,5 måned siden sist hun hadde anfall, så det er jo alltid litt kjipt når det kommer igjen. Litt uventet etter som det går lengre tid, men man er jo likevel alltid beredt. Hun har hatt veldig økt uro i kroppen i det siste føler jeg (spesielt siste to dager)med armer og bein konstant «viftende». Selv når hun koser fanget med flaska, så kan liksom ikke hendene klappe fort nok på og rundt flaske. Ved siste anfall var det også slikt. Mulig det kan ha en sammenheng. For jeg tenkte faktisk på det her om dagen, om det var «noe i gjære» siden hun var så urolig. Også om nettene. Og her jeg sitter i stua få meter fra senga hennes, hører jeg armene slå ut til hver side ofte. Såkalte «kvepp»

Når det blir så lenge mellom hvert anfall, og når de i tillegg er så milde og kortvarige, så har jeg helt ærlig ikke så fokus på selve epilepsien. Det er så mye annet å tenke på med Emily….Man henter frem alt det positive. Og så lenge det ikke blir mye anfall, og ikke sliter ut vårt Lillegull, så er det ok…Så lenge hennes «iblant gode sovehjerte» ikke begynner å sove altfor mye pga. økende anfall som evt. kan gjøre henne slapp. Et stort ønske fra mor er at den uroen hun har i kroppen hadde roet seg litt ned. Tror den forstyrrer mye mer enn det vi tror. Dag og natt. Lite enkelte dager, men masse uro andre dager. Som virkelig forstyrrer hennes gode sovehjerte ❤

Ha en god natt Lillegull, håper du får en god natt med mye søvn, Emily vår ❤ ❤ ❤

6 thoughts on “Godt sovehjerte iblant <3

  1. Er det sånn disse dumme anfallene oppfører seg? Er det sånn at hun har en uro i kroppen som blir verre før et anfall for så å gå over etter anfallet? Litt sånn som med omgangssyke, at vi blir bedre etter at vi har kastet opp for så og bli dårlige før vi kaster opp igjen? Eller har hun en konstant uro som blir verre ved anfall for så å gå tilbake til den konstante uroen?

    Ble noe innviklet det her.. håper du forstår hva jeg mener!? Er liksom litt nysgjerrig på hvordan epilepsien opptrer i praksis for henne. Er jo så utrolig mange varianter..

    Håper du får sove om nettene Lillegull ❤

    Lik

    • her har jeg jo ikke fått svart Susanne….ja det har vist seg før-og nå igjen at hun har hatt en veldig uro før anfall-selv om det ikke er et «must»…når hun var lita så virket det som om det måtte komme en krampe før hun klarte å sovne. Og når hun våknet, så våknet hun av at hun krampet…Hun har nok uansett nå en konstant uro, men som heldigvis ikke utløser seg i anfall – men tenker kanskje at ved høyere dose at hun hadde fått mere ro…skal ta ny eeg-dumt å øke uten «grunn»…Vet ikke om du ble noe klokere her men.. ❤

      Lik

      • Joda.. jeg forstår! Er så trist at hun liksom aldri skal få slappet av ordentlig.. huff… her om dagen så jeg noe som fikk det til å gå kaldt nedover ryggen min! Jeg var inne på Elkjøp for å se på ny vaskemaskin. Er vel ca. 3 uker siden nå… Der stod det et par i 30-40 årene med en fersk baby i en bilstol. De stod og kikket på noe på veggen og den lille jenta på ca. 3 uker var vendt bort fra de.. mot meg som kom gående! Jeg gikk litt sakte forbi for er jo litt svak for disse små! Da så jeg noe som lignet kramper… det kunne se ut som hun tegnet 8- tall med hodet sitt, øynene var urolige. Åpnet seg ikke akkurat, men de var i bevegelse samtidig som det kom smatte bevegelser hvor spyttet skummet litt rundt munnen

        Lik

      • Søren, var ikke helt ferdig… Det varte ikke så lenge, men jeg stivnet helt… stod bare å kikket! Det hele gikk over og foreldrene tok med seg jenta si og gikk! Jeg ble stående å se de gå.. ble helt lammet og hele livet til Emily fløy forbi øynene mine! Da det gikk opp for meg hva jeg faktisk hadde stått og sett på, sprang jeg ut for å prøve å finne dem… Men borte var de!! Jeg tenker på dem hele tiden.. tenk om jenta dems er så syk som Emily!? Jeg angrer noe helt forferdelig på at jeg ikke sa noe mens det pågikk.. Er jo ikke sikkert det var noe alvorlig, men har aldri sett slik oppførsel på en baby… Kanskje vil du etter hvert bli kjent med nok en mpei- mamma 😦

        Lik

Legg igjen en kommentar

