«Der hvor Emily er»

DSCN1840 by LILLEGULL2010
DSCN1840, a photo by LILLEGULL2010 on Flickr.

Her er Lillegull i dyp konsentrasjon! Med en av helgens hjemmelagde leker 🙂 Det er en plastbeholder med mange gamle knapper inni, (Tusen takk Mimmi for lånet av din berømte gamle knappeboks!) så en buksestrikk festet slik at Lillegull får holdt leken godt inni hånda si 🙂 Man kan feste en strikk rundt så mange leker, slik at den «henger» rundt håndleddet f.eks. Men det aller beste er det når det er leker som man kan feste slik som her, så Emily får virkelig følelsen inni hånda si 🙂

Et av mange gode tips jeg fikk under møte sist uke av spesialergoterapeut fra Hab.tjenesten. Så genialt å bruke buksestrikk til Emily`s leker! Hennes gripeevne er jo veldig begrenset, og de få leker hun klarer å holde faller fort ut av hånda igjen. Ved hjelp av en strikk så holder det leken på plass, så får hun tid til å utforske litt mere, litt lenger av gangen…

En annen tom plastikk  boks med fire små rom i (hadde vært kakestrøssel i den) fylte Victoria og jeg erter i. Den er ikke så stor, men for vid i omkrets til at Emily kan holde den selv. Men når vi rister den så lager den en super-sterk-fin lyd-det vanker et sikkert smil hos Lillegull da!

Så fylte vi en stekepose med erter og sterkt farget rosa(i mangel på silkepapir i huset) stoff inni-til en slags ball-og gjett om hun elsker denne knitrelyden! (Man kan også ta f.eks. en ball inni, mulighetene er mange)

Er godt i gang med å lage «sanseplater» som jeg vil fortelle mere om når de er ferdige 🙂 Både jeg og Emily`s teamleder i b.hagen fikk en masse ideèr, tips og råd under møtet og jeg kunne jo ikke komme fort nok i gang…Da var det godt å få realisert noen «leke-ideèr» i helgen!

Under møtet startet vi også å kartlegge «hvor Emily er utviklingsmessig», dette vil gå over flere møter da det tar litt tid. «Observasjon av lek og kommunikasjon i de første utviklingsår» fra pedagogisk psykologisk forlag. Vi fargelegger punkter i en sirkel, for hver ting Emily mestrer. Ikke det at det er så viktig for meg å vite om hun er på f.eks. 3 eller 6 mdrs. stadiet, men det er veldig greit å kartlegge. Det som er spesielt fint er å kunne gå gjennom det samme om en stund igjen, for å se om det har vært noen fremgang Eller tilbakegang…Det er fire områder «undersøkelsen» går ut på: sansemotorikk, språk/begrep, konstruksjonsevne/kreativitet og sosialt samspill. Og vi begynte på det sistnevnte. De første punktene var «lett å fargelegge», Emily var klart innenfor, men det var ikke mange punkter før det ble noen blanke felt…Dette er en kartlegging som vil ta litt tid, og det vekker også mange følelser. Men også mange gleder! Man oppdager igjen at det er faktisk mange ting vår lille frøken mestrer også!

Men ble igjen påminnet om noe viktig. At vi møter Emily der hvor hun er. Ikke hvor hun kunne ha vært. Skulle ha vært. Burde ha vært….Ikke strebe etter nye ferdigheter. Klart man ønsker jo det iblant, men helt ærlig så rekker man knapt å ønske det før hun gjøre noe uventet og nytt 🙂 Det skjer jo noe hele tiden for vårt Lillegull ❤

Å møte Emily der hvor hun er. Viktig og noe jeg skal ta med meg hver dag ❤

Lørdagens visdomsord fra Emily`s kalender:

«Takk for at du fargelegger dagene mine med alle livets nyanser!»

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s