Ikke helt kontroll…

2013-06-03 17.00.23 by LILLEGULL2010
2013-06-03 17.00.23, a photo by LILLEGULL2010 on Flickr. Herlige kattungene til Emily og familien Holt Lona 🙂

Dagene strekker ikke alltid til, og det skal ikke mye ekstra til før det «kollapser» litt. Skal ikke mye til før det som jeg liker å ha kontroll over, ikke er «helt på stell lenger»…(og hvordan hadde jeg klart meg uten post it lapper rundt omkring!)

Forskrekket oppdaget jeg onsdag kveld at jammen hadde begge småjentenes pass gått ut! Og vi som hadde stresset med at mannen måtte huske å fornye sitt…Det var først når hans kom tilbake i posten at jeg tok en «unødvendig dobbeltsjekk» (ref. meg selv ha ha) at jeg til min store forskrekkelse måtte se to ganger: jo det stod jammen meg expires 3. juni 2013!!! Trodde nesten det jeg så var helt feil, men da jeg kom til meg selv etter det lettere sjokket så kom jeg nå til at det tross alt var tre uker til vi skulle reise, så det ordner seg jo. Men fremdeles skråsikker på at jeg hadde jo sjekket. For lengst…men neida, i det siste har jeg merket det at ting jeg trodde jeg har kontroll på – slettes ikke kontroll på i det hele tatt. Og det både irriterer meg og skaper litt vansker i hverdagen. Eller hvertfall litt små problematisk.

Så har jeg en del sånne hendelser da, spesielt i det siste, som jeg føler for å dele der og da-men husker jeg mange av dem nå? Nei! Noen er latterlige, noen er triste og noen er hysteriske morsomme… Men jeg husker hvertfall hvor irriterende det var da jeg i helgen sånn plutselig kom på at vi har 15% rabatt på Peppes via pappa`s jobb. Noe jeg har glemt siden før jul…Ikke det at det er de store pengene, men vi har tross alt feiret to bursdager der siste måneder pluss vært litt innom, slik at for en storfamilie som oss hadde det klart vært kjekt å fått med seg rabatten hvertfall på «de store selskapene».

Og passet er underveis i posten. Takket være hyggelig service da jeg ringte før helgen, med bekreftelse på hvem jeg kunne henvise til da jeg kom slik at vi slapp å vente i timesvis sammen med de andre. Vi var der 8.15 i morges, men det var laaaang kø, så takk og lov for at vi fikk lov til å få litt vip – behandlig. Vi hadde alt klart med oss inkl. passbilder tatt sent fredag ettermiddag hos en lokal «print-firma» – da bilde av funksjonshemmede uten hodekontroll ikke var et tema for politiet`s passavdeling! Det var jeg jo fullt klar over (ref. for to år siden) Men må jo si at det er utrolig at de i 2013 ikke har fått dette på plass…Det vi gjorde var jo bare å ta en hvitt teppe bak hodet mens hun satt i vogna (sist gang hadde jeg henne liggende på gulvet). Så det er endel utfordringer fra A-Å når man skal ut på tur og når man ikke er som andre. Men det setter ingen stopper for oss, mulighetene er der, Lillegull har supre dager og om 19 dager er vi på vei til hennes lengste ferie 🙂

Og apropos post-it lapper…Ble igjen påminnet om at det kanskje var kjekt å huske hvor jeg har lagt de lappene som IKKE henger rundt omkring i huset! Da jeg hadde gått inn på politistasjonen, oppdaget jeg at jeg hadde jo glemt lappen med navnet på den damen jeg skulle refere til. Jeg var heldig å fant den lappen i bunnen av veska etter å ha tømt ut ALT i bilsetet..ja da full kontroll.

Eller da jeg skulle inn å ta åreknute»operasjon» to uker siden idag, jeg husket jo aldeles ikke hvilken avdeling jeg skulle på. Og surret rundt på 4 forskjellige steder på samme etasje før det ble bingo i en helt annen etasje…Da hadde jeg jo glemt inntil jeg stod i den første luka, at jeg faktisk hadde skrevet noe viktig ned. Men neida, den tenkte jeg da lå hjemme. Mens den hele tiden lå i veska….Erè mulig. Så en ting er å skrive lapper, en annen ting er å huske at MAN HAR SKREVET LAPP for så å LESE den, ta den med…Og da må man jo å huske hvor man har lagt den hen. Det skal jo ikke være enkelt!!

Fra uten kontroll til noe helt annet: Vi var på utrolig koselig 2×50 års fes lørdag, med den beste tapas og endelig et selskap uten plikter slik at jeg faktisk klarte å spise – og som jeg spiste! 🙂 Lillegull koste seg et døgn hos Ragnhild og Victoria hos beste kusine Marthe <3. Lørdag formiddag rakk vi tom. en to timers foto-session hos fotografen, konfirmasjonsfotografering Nikita samt et etterlengtet familiebilde 🙂 Det ble tatt i Hortens skogen, gleder oss veldig til å se bildene! Har i to år drømt om å få dette til, og kjenner en fred på at vi nå endelig fikk tatt det 🙂

I ettermiddag koste vi oss fire oss på sommerfest i barnehagen. Er så godt om dagen for Storegull har blitt litt mere sosial. Og ikke fult så sjenert og redd hun som regel er for nye mennesker. I ettermiddag satt hun ved siden av sin venninne ALENE, og jammen gikk hun opp alene da barnehagen skulle synge 🙂 Det gir oss litt pusterom, spesielt for pappa`n da hun er ei skikkelig pappajente 🙂

I ettermiddag har det også vært en ny befaring her mht til mulighet for heis i huset kontra utbygging. Ble igjen konstatert at dette er nesten umulig og veldig veldig omfattende og dyrt. Vi har allerede søkt om at dette heistilskuddet kan gies Emily til utbygging istedet for evt. heis. Krysser fingrene da alle monner drar 🙂

Ingen andre Emily-avtaler denne uke, men hun har to fysioøkter pr. uke i barnehagen – etter ønske fra meg og Emily. Det blir bra 🙂 Ellers fortsatt så supre dager, selv om nettene kunne jo vært bedre. Spesielt i helgene da vi gjerne vil sove og sjelden har nattevakt..Natt til lørdag måtte far stå opp 2.30, og vaktskifte 5.30. Hadde man bare lagt seg tidlig kunne det jo gått, men det er jo ikke alltid man har mulighet til det heller da.

Dagens herlige hendelse: Emily sov 45 minutter i sandkassa i barnehagen idag! Hun lå på et slags underlag, og plutselig bare snudde ryggen til hun og lukket øynene. Herlig å komme til barnehagen å se at hun også endelig var litt møkkete på buksa si!!

Ønsker alle Emily`s følgere en god uke med bilde av våre kjære søte små kattunger. Idag er de en måned gamle, og har akkurat kommet seg litt ut av esken. Klare for å utforske livet! 🙂

2 thoughts on “Ikke helt kontroll…

  1. Det eneste som funker for meg er å skrive ned alle huskelapper på iPhonen! Den er jo alltid med, og da vet jeg at jeg har alt der. Så jeg sjekker der uansett. Alt på et sted. 🙂

    Lik

Legg igjen en kommentar

