Fagdag i barnepalliasjon

20131010_183325_LLS by LILLEGULL2010
20131010_183325_LLS, a photo by LILLEGULL2010 on Flickr. Lillegull strålende fornøyd i løvhuska si torsdags kveld under kveldsstellet. Skal si hun har blitt myk!

Igår var nattevakt Karine og jeg på Fagdag i barnepalliasjon, på Nordre Aasen bo-og habiliteringssenter i Oslo. Det var et samarbeide mellom dem og Ja til lindrende enhet og omsorg for barn<3 Tusen takk for at du ble med Karine! 🙂

Det er vanskelig å oppsummere en slik dag. Det var så mange inspirerende og rørende foredragsholdere! Masse inntrykk… Samtidig som det også var veldig lærerikt 🙂 Det var stort sett helsepersonell som deltok, men også frivillige og noen foreldre.

De forskjellige temaene var:

«Grunnleggende innføring i barnepalliasjon»
«Perinatal barnepalliasjon» (i mors liv)
«De vanskelige smertevurderingene»
«Nasjonale retningslinjer-å sikre en tverrfaglig standard for et lindrende tilbud til barn»
«Det forventes ikke at barn skal bli alvorlig syke og dø – like fullt så gjør noen barn det, Ulike roller – ulikt perspektiv?»
«Øyeblikk, samhandling og helhetlig tilbud»

Og jeg var først ut som foredragsholder, skal innrømme at det var jeg veldig glad for! Så kunne jeg bare sette meg ned å nyte resten av dagen…Da Natasha spurte meg for flere måneder siden, ville jeg egentlig sa ja med en gang. Men for meg som ikke liker å snakke i forsamlinger, måtte jeg jo gå noen runder med meg selv før jeg sa ja…Men har ikke angret et sekund siden på avgjørelsen, jeg var helt overraskende nok ikke så veldig nervøs (mest spent). Helt uforklarlig! Men jeg vet jo årsaken: jeg skulle fortelle Emily`s historie helt fra begynnelsen frem til nå. Dessuten var jo Karine med som en stor støtte hun alltid er 🙂

Var også innom temaene om diagnoseinformasjon, ventesorg, døden, det å ha et annerledes barn og at ingen av oss har noen garanti om hva morgendagen bringer. Fikk så mange varme gode tilbakemeldinger etterpå, fantastisk godt 🙂

For etter jeg fikk Emily så har jeg bare blitt mere og mere opptatt av palliasjon. Det er dette jeg brenner for. Ikke bare for Emily, men for alle annerledes barn der ute. Vi skylder det til dem vi har mistet, til de som er her nå og for fremtidens barn ❤

Mottok boka: «Den lilla ballongen» som Ja til lindrende enhet og omsorg for barn og unge nylig ga ut. Herlig bok! Det er en enkel men gripende bok om det døende barnet. For mere info gå inn på http://www.barnepalliasjon.no Den kan også brukes som et veiledningshefte for helsepersonell, lærere og andre som jobber med barn.

Palliasjon betyr aktiv livshjelp. Palliasjon (eller lindring som er et litt mere kjent ord) er ikke bare ved livets slutt, og det er så mye mere enn smertelindring. Palliasjon gjelder helt fra diagnosen stilles, gjennom sykdomsforløpet med ventesorg og etterhvert døden og tiden etterpå. Palliasjonstiden kan vare både timer, dager, uker, måneder eller gå over flere år. Både åndelig, psykisk, fysisk og omsorg. Å gi disse barna livskvalitet. Å se barnet bak diagnosen, ikke bare det syke barnet. Å nyte øyeblikkene her og nå.

Det var ikke nødvendig å notere så mye denne fagdagen. Innholdet var så nært og interressant at det gikk rett inn i hukommelsen vår ❤ Men et av ordtakene Natasha delte med oss skrev jeg ned:

«Vi kan ikke gi flere dager til livet, men liv til dagene»

Idag er det storesøster Victoria`s barnebursdag som gjelder 🙂 God helg til alle Emily`s følgere!

Legg igjen en kommentar

