«Jag vill alltid älska»

20131025_201743_LLS by LILLEGULL2010
20131025_201743_LLS, a photo by LILLEGULL2010 on Flickr. Her sover lillegull så inderlig godt, på Nikitas bursdag, men masse folk og lyder rundt seg…

Denne sangen av Carola er en av mine favoritter, og den har Emily og jeg spilt og synget mye sammen. Ingenting kan sammenlignes med å være «hjemme alene vi to» med denne på «full guffe» i stua, den er bare så fantastisk – både melodi og så klart det viktigste: teksten ❤ Mine tanker gikk spesielt i helgen under Allehelgens dag – til alle der ute som har mistet i mors liv, eller våre kjære små som har forlatt oss så altfor tidlig…

Victoria sa noe søtt her om dagen da jeg fortalte om en mann som hadde gått bort: «Da er det enda en engel i himmelen da mamma» ❤

Link til sangen:

Ingen förstår vart du blev av,
men fast din vagga är en grav,
tror jag du fann en öppen dörr,
som barnen gör,
till rum med änglar att få se,
dom lär dig leka, ser dig le.
Oh, om jag kunde vara med!

Det är dig jag älskar,
det är dig jag älskar,
och en gång ska tystnad
ge upp för sång.
Då ska min tunga
få kraft att sjunga
att inte ett enda barn
fick förgäves liv nån gang.

Ingen är vackrare än du,
för du har himmelsklädnad nu
du som är mammas sorg och skatt,
jag ber i natt:
När du hör vita vingars sus,
bed att två änglar tar ditt ljus
ner til min mardröms mörka hus!

Jag vill alltid älska,
jag ska aldrig glömma!
En gång ska tystnad
ge upp för sång.
Då ska min tunga
få ny kraft att sjunga
att inte ett enda barn
fick förgäves liv nån gång.

Bortom allt jag drömt
är du nånstans gömd.
Aldrig blir du glömd.
Inte ett enda barn
fick förgäves liv nån gang.

Det är dig jag älskar!
Det är dig jag älskar!
Och en gång ska tårar
ge upp för sång.
Ja, då ska min tunga
få ny kraft att sjunga
att inte ett enda barn
får förgäves liv nån gang.

Text: Erik Hillestad
Melodi: Carola
Arr: Kjetil Bjerkestrand, Marian Lisland och Carola.

Carola skriver på denne cd: «En kärlekssång til alle ofödda liv. Några upplever det att mista sitt barn redan innan födseln, andra strax efteråt. Jag tror på en Gud som har sagt att inte ens en sparv faller til jorden utat att han ser det. Den här melodin har funnits i mig ett antal år och känns ödesmättad. Jag är tacksam att den fick en sådan text som handlar om det ofödda barnets värde och trösten om att det vilar i sin Skapares hand för alltid.»

Legg igjen en kommentar

