Litt sint

20140211_093131 by LILLEGULL2010
20140211_093131, a photo by LILLEGULL2010 on Flickr.

Jeg blir ikke ofte sint. Sannsynligvis altfor sjeldent. Som 4-barns mor så har man jo også blitt ganske så tålmodig etter hvert. Man har rett og slett ikke noe valg. Men i går ble jeg sint. Fryktelig SINT! Det gikk ikke utover noen, det var kun meg og bilen, på vei til jobb etter å ha levert småjentene i barnehagen.
For da jeg gikk ut av barnehagedøra, møtte en mann meg på veien, og lurte på om jeg jobbet der. Om jeg visste hvem som kjørte Mercedese`n. Den stod fryktelig i veien. Jeg sa fort det var min og at jeg skulle kjøre nå.
«Du kan ALDRI parkere der!» «Jeg har fryktelig dårlig tid, jeg har ikke tid til det her»
Kjente det begynte å koke litt i meg. Hvem i all verden kan si at man ikke kan parker der? Det er da ingen regel om det der og ikke noe skilt. Og kunne hans definisjon av dårlig tid «måle seg med min» – jeg som tross alt var et kvarter forsinket på jobb etter en krevende morgen??
Han skulle bare visst at han snakket til ei mor med ei syk datter.
Ei jente som hadde våknet på natten og måtte ha trøst for å sovne igjen.
Ei mor til ei syk datter som krever spesialbygd bil slik at mor`s kropp og helse ikke faller sammen.
Ei jente som har så mange aktive ukontrollerte bevegelser som gjør at det er vanskelig å feste henne i vogna.
Derfor parkerte jeg der jeg parkerte. Det er den beste plassen, for der er det gatelys da vi ankommer i mørket før 7.30 om morgenene. Slik at jeg kan se å finne festet til alle selene hun må ha på seg. Slik at hun ikke faller ut av vogna. Samt god plass til den lange rampen som skal vippes ut slik at vi kan trille ned alt utstyr.
Ei jente som kun en time tidligere hadde kastet opp over hele seg og vogna si inne, rett etter at morgenstellet med alle rene fine klær var på. Full vask igjen, tannpuss, nye klær… og vips så må man velge mellom å ta på mascara eller sette på en vask. Det ble det siste.
Ei jente som måtte trilles av pappa rundt omkring i huset mens vi andre gjorde oss klare. Mens vi bærte alle hjelpemidler og utstyr som skulle bringes med etter helgen.
SINT. Jeg ble så sint på denne – muligens en koselig mann ellers – mannen som pga. det han så på feilparkering gjorde at han ble litt forsinket på ruta si. Kanskje to minutter. En liten bagatell i dagliglivet. Og det kokte ekstra da han også klarte å sperre meg inne et par minutter ekstra også, etter at han hadde fått parkert der hvor det var mest praktisk for han å parkere.
Burde jeg sagt noe om hvorfor jeg parkerte der jeg parkerte? (selv om det er helt åpenbart ok å parkere der og gjøres flere ganger daglig) Helt sikkert, men vedkommende var så brå og streng i tonen at jeg ble helt satt ut. Begynte å stotre frem årsaken til at jeg parkerte der, men orket ikke fullføre setningen. Skal ikke bruke «Emily-kortet». Og hadde sannsynligvis ikke hatt noe å si.
Så, du ukjente mann: jeg lurer på om du hadde vært like bråkjekk om du visste hvordan min morgen hadde vært? Hvordan min datters morgen hadde vært? Om du hadde vært flue på veggen hos oss fra vi stod opp til vi var i barnehagen. DA kan det hende at tolkningen av ordet «dårlig tid» ville få en ny betydning!

4 thoughts on “Litt sint

    • Takk for gode ord Lieke, ja det er lagt bak meg for lengst 🙂 Glemt i det jeg hadde skrevet det vet du-jeg dveler sjelden lenge ved ting og man må også bare godta at noen er uvitende og ikke tenker seg om 🙂 Takk for at du følger!

      Liker

  1. Har ikke Emily rett på taxi til og fra barnehagen da? Har jobbet i barnehage med et barn som satt i rullestol. Barnet kom i taxi hver morgen. Foreldrene valgte å hente barnet selv. Ellers ville jeg snakket med styrer om å få oppmerket handicap parkering slik at du kan stå der uten å få stygge kommentarer.

    Liker

    • Takk Anne Grete, det kan godt hende hun har «rett på det» – har aldri undersøkt men ser jo at andre barn har blitt det så forstår at det nok er en mulighet. Men vi har nok vært litt sånn at vi vil gjøre mest mulig selv…Samtidig så skal jo storesøster Victoria i b.hagen også, mulig vi tenker annerledes når hun starter skole til høsten…Ønsker likevel å ha den tette kontakten med b.hagen, men takk for tips-en mulighet kan jo være å hente f.eks. selv. Det er jo ingen hemmelighet at morgenene er en utfordring til tider…Dette med parkeringer er jo egentlig ikke noe problem, første gang det har skjedd meg….men om det blir flere så skal jeg ta tak i det.. takk for at du følger og for gode ord og tips 🙂

      Liker

Legg igjen en kommentar

