Egenpleie

Emily liker også egentid noen ganger (her i Ofa sin bursdag i februar) Da snur hun bare ryggen litt til!

Emily liker også egentid noen ganger (her i Ofa sin bursdag i februar) Da snur hun bare ryggen litt til!

Lykken er å få på seg pysjen tidlig på kvelden, samtidig som når Victoria legger seg.

Få ferdig oppvasken, brette litt tøy…gjøre alt det som må gjøres. Som regel holder jeg det gående med gjøremål helt til jeg stuper i seng. Prioriterer alltid bloggen. Blogger istedenfor TV, om man ser bort fra filmer/serier med de store jentene et par kvelder i uka.

Men når Emily er på Tua, tillater jeg meg litt tidlige kvelder. Ikke hver gang, men ganske ofte. Om jeg ikke jobber over på kontoret da.

Fortest mulig på med pysjen, slik at beina kan få komme opp på bordet i den stille stua.

Eller slenge seg på senga, sittende med pc i fanget. LYKKE 🙂

Emily kan ofte sovne sent. Og jeg kan ikke sette meg ned før jeg vet at jeg «kan bli sittende».

Emily ble tilbudt to ekstra døgn på Tua fra i dag. Kunne ikke passet bedre da det ble lite søvn i helgen. Ikke så mye pga. Emily, da hun har ganske så gode netter. (Om man ser bort fra at hun kan våkne halv seks da…) Vi har kun nattevakt fasat onsdager og torsdagsnetter nå, slik at morgenene blir spesielt lette og enkle med kun Victoria. Kan ha klokka (eller bli vekket) på 6.30 i stedet for 6…

Men med ungdom i huset, så blir det jo fort litt «taxi-lona» enkelte helger. Kos det da. Jeg tar det som en liten ferie pleier jeg å spøke he he Men det merkes mandag! 🙂

Egnepleie er rolige kvelder hvor jeg kan slappe av og innhente meg selv litt.

Egnepleie er å kunne glemme litt av det jeg egentlig burde gjort.

Egenpleie er å klare å slappe av litt. Jeg sitter normalt ikke noe særlig stille nemlig…

Og mannen blir kjempeglad når han ser at jeg har litt egenpleie. At jeg også slapper av litt. Han mener nemlig jeg gjør det altfor lite…

Skulle hatt «installert en skritt-teller» for lengst. Hadde lett slått de fleste som jogger en tur hver kveld, men som sitter i sofa`n og ser på tv resten av tiden…

Men jeg burde fortsatt ryddingen på TV-stua oppe. Fikk endelig begynt litt i helgen.

For det er vanskelig å få ryddet der når Emily er hjemme.

Det er lenge siden Emily har vært i annen etasje nå.

Husker sist gang jeg bar henne opp. Mens jeg tenkte: dette er siste gang jeg kan bære henne opp trappa.

Selv om ikke tilbygget var ferdig ennå. Så tenkte jeg det.

Fryktelig tungt å bære.

Og det ble siste gangen. Men jeg husker ikke når det var. Det bare virker fryktelig lenge siden.

Lykken er å ha litt tid til seg selv.

Om Victoria sovner innen ni så har jeg en time før jeg er i drømmeland.

Sovner hun i 8 tiden (som absolutt er å foretrekke for  både liten og stor) får jeg hele to timer. Bonus!

Søvn er god medisin! Den beste medisin sa mamma alltid. Noe jeg har ført med meg videre i mitt voksne liv. Familieliv.

Annen egenpleie er også viktig.

De første par-tre årene til Emily ble det meste annet satt på hold.

Det innebar også egen helse.

Tannlegen fikk mye besøk av meg i 2014 for å si det sånn. En tannlegebehandling som skulle blitt gjort den sommeren Emily var nyfødt. Den gangen på nyfødt intensiv jeg tygget på en karamell (som noen hadde gitt meg i gave) og jeg kjente noe falt av.

Emily måtte overvåkes 24 timer i døgnet. Victoria krevde sitt. Mannen  i jobb og det var ikke lett.

Så fant jeg en tannlege som hadde kveldstimer. Når timen kom var vi innlagt på sykehuset igjen med Emily.

Måtte avbestille.

Så gikk månedene og årene.

2014 var året lommeboka fikk luftet seg godt hos tannlegen for å si det sånn…

Det var også året hvor jeg begynte å gå jevnlig (vel ikke akkurat hver 6. uke men…) til frisøren.

Så begynte jeg hos verdens beste osteopat. Etter at jeg spurte om henvisning til «fysio» fra legen.

Det første han sa var: «Du kommer ikke til å brødfø meg resten av året Åshild».

Men det ble flere behandlinger der enn han først trodde. Og jeg trodde.

Kroppen begynte forsiktig i fjor å merke at man belaster den mer om man lever et vanlig liv.

Å ta behandling hver annen måned har holdt det litt i sjakk. Forebygget litt også tror jeg.

Det siste jeg har gjort med tanke på egenpleie er akkupunktur. Nåler. Hva gjør man ikke for å få det bedre…

Det både løsnet og avverget en større forkjølelse for få uker siden. Og det hjalp punkter på ryggen min forrige uke…Jeg som aldri har hatt en dag med vond rygg. Jeg som ikke vet hva en vond rygg er. Jeg har også fått prøve det nå. Selv om jeg bare «kjenner noe der» nå nederst i korsryggen, så vil jeg være føre var.

Egenpleie. Det er viktig det!

Hva er egenpleie for deg? Og klarer du å sette av tid til det?

Legg igjen en kommentar

